maanantai 10. elokuuta 2015

Tyttöjen reissu - Monterey Bay ja Big Sur

Jason piti tämän viikon lomaa ja me lähdettiin tyttöjen kanssa rannikolle, kun perheen miehet jäi kotiin. Tulimme siihen tulokseen, että loma on kaikille nautinnollisempi kun toinen jää vauvan kanssa kotiin. Olimme reissussa kolme yötä ja kyllä meillä olikin tosi hauskaa. Oikein itsekin ihmettelin, että kyllä ne tytöt on äkkiä kasvaneet hyviksi matkaseuralaisiksi.

Lähdimme matkaan sunnuntaina ja pysähdyimme matkalla Piilaaksossa perheen luona, jonka äidin tapasin Espoossa asuessa kaksosten fb-kirpparin kautta, he asuvat myös täällä Kaliforniassa muutaman vuoden ajan. He kävivät meillä kylässä aiemmin samalla viikolla, joten tapasimme jo toistamiseen viikon sisällä. Kyläily oli hyvä tauko autossa istumiseen ja tytöt pääsivät myös uimaan.

Montereyhin päästyämme asetuimme hotelliin ja pian sen jälkeen lähdimme tutkimaan kaupunkia ja kävimme illallisella. Illalliselta oli hyvä jatkaa Dennis the Menace (Ville Vallaton) leikkipuistoon ja purkamaan vähän energiaa. Illalla kävimme vielä kaikki uimassa hotellin altaassa.

Bahn Mi sliders.

Tytöillä Mac n cheese ja superhyvät coconutshrim rolls.
Tytöillä on välillä tälläisiä mielenkiintoisia poseerauksia.

Ville Vallaton puisto

Äiti otti kuvan, ennen kuin hyppäsi itsekin uimaan (Kyllä, olen se äiti joka hyppää päälteen altaseen ja huutaa samalla lapsiaan katsomaan. Hehe).
 Seuraavana aamuna suuntasimme Monterey Bayn akvaarioon. Sisäänpääsy oli suolaisen hintainen ja kustansi meiltä yhteensä $90 (40+25+25). Mutta akvaarion hienous kyllä kompensoi hintaa. Vietimme siellä neljä tuntia kierrellen. Iltapäivällä akvaariossa oli jo melkoinen väenpaljous ja parkkiaikakin oli loppumassa, joten päätimme lähteä myöhäiselle lounaalle.

Myöhemmin iltapäivällä lähdimme vielä rannalle. Monterey ei ole rannalla loikoilusta tykkäävälle kovin suositeltava paikka. Ensinnäkin Kalifornian rannikolla on aina aika viileä, ainakin verrattuna sisämaan lämpötiloihin. Meille sattui kummallisen hyvät kelit ja lämpötila huiteli siellä 22c kieppeillä. Toisekseen aallot ja virtaukset meressä on vaarallisia, eikä lapsia voi päästää yksin uimaan kovin monessa paikassa. Rannat ovatkin aika tyhjiä ja lähinnä surffareiden suosiossa.
Sellainen pieni poukama kuitenkin löytyi yhden paikallisen ystävän opastuksella ja sinne mekin suuntasimme.

Rannan jälkeen uitiin vielä altaassa :)

Kolmantena päivänä ajoimme aamulla etelään alueella, jota kutsutaan Big Suriksi. Tuolla Big Surin alueella olisi paljonkin nähtävää ja suuntamme sinne varmasti uudelleen. Noin 30min Montereysta etelään pysähdyimme hetkeksi suositulla Bixby Bridgellä.

Jatkoimme matkaa Julia Pfeiffer Burns State Parkiin, joka oli varsinen kohteemme. Ensin kävimme katsomassa McWay falls, joka on siis pieni vesiputous joka laskee kauniiseen laguuniin. Näky oli kyllä yhtä kaunis kuin lukuisissa kuvissa, joita olen alueelta nähnyt.

Nähtyämme vesiputouksen ja laguunin lähdimme Ewoldsen trailille, joka on noin 8km pituinen vaellusreitti. Matkan varrella oli upeita maisemia, mutta myös aika lailla nousua (melkein 4km ylämäkeä). Vaellus oli tytöille ehkä vähän liian raskas, mutta tosi hienosti he sen vetivät eikä voi olla kuin ylpeä tytöistä koska kyllä 4km ylämäki tuntuu aikuisenkin jaloissa. Tässä kuvia matkan varrelta.

Vaelluksen jälkeen kävimme myöhäisellä lounalla todella kivassa paikassa nimeltä Nepanthe. Se oli rakennettu korkealle ja näkymät olivat henkeäsalpaavat.

Lähtöpäivänä kävime uimassa, kävelimme rantakadulla ja kävimme toistamiseen Denece the Menace puistossa. Kyllä meillä oli kiva ja onnistunut loma :)

Aamu-uinti

Satama

Turistirysä

Lounas.

Tältä Kalifornia oikeasti näyttää. LOL!!!