perjantai 22. marraskuuta 2013

Hinnoittelupolitiikka

Olen havainnut ensimmäisen minua suuresti ärsyttävän asian, nimittäin täkäläisten liikkeiden hinnoittelupolitiikan. Minut paremmin tuntevat tietävät, että ennen tänne muuttoa työskentelin kaupanalalla ostotehtävissä ja tuotteiden hinnoittelu oli osa jokapäiväistä työtäni. Ehkä siitä syystä kiinnitän vielä enemmän huomiota tuotteiden hinnoitteluun ja niiden markkinointiin.

No mikä minua nyt sitten risoo täkäläisessä hinnoittelussa? Se, että tuotteiden ovh. on jotain aivan muuta kuin millä tuote oikeasti myydään. Olisi ihan ok jos näin olisi vaikka ns. doorbustereiden eli sisäänheittotuotteiden kohdalla, mutta joidenkin ketjujen koko idea perustuu tälläiseen hinnoitteluun. Pahimpana mieleeni tulee lastenvaatteita myyvä Carter's jolta saan jokapäivä erilaisia tarjouksia sähköpostiini. Kaikki tuotteet ovat milloin -40%, milloin -60%. Lisäksi he antavat euromääräisiä alennuksia, kun ostat tietyllä summalla. Ja vielä tämän lisäksi jokaisesta $50 dollarin ostoksesta kuittiin tulostuu -10$ alennuskuponki seuraavaa ostoskertaa varten.
Tässä muutamia esimerkkejä heidän mainostuksestaan:




Eihän tuollaisesta liikkeestä voi ostaa mitään normaalihinnalla. Ainakin tälläiselle kaupanalan ammattilaiselle on liian läpinäkyvää, että alehinta on se tuotteen "oikea hinta". Se mikä tässä on niin ärsyttävää on se, että mä en tykkää kytätä kuponkeja tai alennusmyyntejä, vaan ostan tarpeeseeni. Mutta en myöskään halua olla tyhmä ja maksaa liikaa. Ainakin tuon Cartersin kohdalla joudun siis taipumaan ja seuraamaan heidän tarjouksiaan ja valita sen mukaan parhaan ajan käydä ostoksilla.  

Toinen melkein yhtä paha on tavarataloketju Kohl's. Heillä on liikkeissään digitaaliset hinnanäytöt ja tarjouksia pystyy vaihtamaan lennosta. Heilläkään melkein mikään ei ole normaalihintaista. Kassalla kassaneiti kertoo sinun säästäneen tänään $50 ja vielä ympyröi "säästämäsi" summan kuittiin.  

Ruokakaupaksemme on valikoinut Safeway. Sain täällä toiselta Suomalaiselta vinkiksi ladata puhelimeeni Safeway sovellus, näin saan kupongit suoraan puhelimeeni ja voin valita niistä mitkä haluan käyttää. Avaan siis sovelluksen ja käyn läpi n.700 tuotetarjousta ja klikkaan niitä mitkä haluan mahdollisesti käyttää ja kupongit siirtyvät automaattisesti tietoihini ja saan alennukset kassalla. Toinen vaihtoehto olisi leikata kuponkeja viikottaisesta lehdestä, joka ei kyllä kuulosta kovin houkuttelevalta. Nyt kotirouvana käyn tarjoukset läpi puhelimestani samalla kun tytöt leikkivät puistossa. Normaalitarjousten lisäksi on ns. just4u (vain sinulle) tarjoukset, jotka valikoituvat sen mukaan mitä olet aikasemmin ostanut ja mikä sinua saattaisi kiinnostaa. Markkinointi-ihmiset tuntevatkin tämän termillä CCRM (Customer-centric relationship management). 
En ole vielä niin perillä täkäläisten elintarvikkeiden hinnoista, joten en osaa sanoa olisivatko Safwayn normaalihinnat edullisia vai kalliita, mutta itse pyrin ostamaan mahdollisimman paljon niitä tarjoustuotteita. Eilisten ruokaostosten summa oli $120, mutta korttia vilauttamalla se laski ja loppusumma oli $90.  

Ainoa pysyvästi edullinen ostospaikka tuntuisi olevan Walmart. Sieltä olenkin käynyt ostamassa kaikenlaisia kodin välttämättömyyksiä, jotta en joudu kyttäämään kuponkeja ja tarjouksia siinä toivossa, että joku ketju olisi laittanut haluamani tuotteen -50% tarjoukseen.  

Olisi kiva kuulla muiden täällä asuvien mietteitä asiasta. Oletteko samaa vai erimieltä?
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti