tiistai 7. tammikuuta 2014

Ensimmäiset vieraat

Vuosi on vaihtunut ja sen myötä saatiin tänne meille ensimmäiset yövieraat. Jasonin vanhemmat nimittäin tulivat meille viikoksi. He asuvat appiukon töiden vuoksi Guatemalassa, mutta heillä on talo myös Montanassa. He tulivat Joulunviettoon Montanaan ja ajoivat sieltä Portlandiin, jossa kävivät Jasonin siskolla ja sieltä sitten tulivat tänne.

Grandpa toi meille tälläisen kärryn. Samainen oli meillä käytössä kun oltiin Montanassa toissa kesänä.
Yhtenä päivänä käytiin syöttämässä kaloja kalankasvatuslaitoksella ja samaisella reissulla käväistiin myös Folsomin vankilassa ja Outlet Mall:ssa.
Kaloja syöttämässä
Taustalla useassa elokuvassa ja tv-ohjelmassa nähty Folsomin vankila.
Viikonloppuna ajettiin Monterey Bayhin, joka sijaitsee vajaa 200km San Franciscosta etelään. Täältä meiltä sinne ajoi kolmisen tuntia. Iltapäivä meni kierrelessä Fishermans Wharfia, jossa oli ravintoloita ja pieniä kauppoja. Illalliselle mentiin Japanilaiseen pihviravintolaan. Ravintolassa seurue istuu U:n mallisen pöydän ympärillä ja kokki valmistaa ruoan kaikkien edessä levyllä. Kokemus oli hieno ja ruokakin erinomaista. Itse söin kampasimpukoita ja pihviä, sen kaveriksi oli vihanneksia ja paistettua riisiä. Alkupalaksi tilasimme sushia, koska Jasonin vanhemmat eivät ole sitä aikaisemmin uskaltautuneet kokeilemaan. Yhteen sushirullista kuului mätiä ja tarjoilija toi sen erillisessä pikkukulhossa jos se ei satukaan olemaan tyttöjen makuun. No arvatkaas mitä, Olivia pisteli sen koko mätikulhin poskeensa :) Kyllä meitä huvitti.

Meidän porukka
Ruoka valmistui näyttävällä tavalla.

Olivia ja mätikulho

Seuraavaksi päiväksi olimme varanneet laivareissun Monterey Baylle. Tähän aikaan vuodesta valaat uivat pohjoisesta etelän lämpöisiin vesiin ja niiden näkemisen toivossa lähdimme siis veneilemään. Satamassa ja sen läheisyydessä oli satoja merileijonia ja melkein heti lahdelle päästyämme näimme delfiinejä. Niitä oli kuulemma 300-400 yksilön parvi. Yritin niitä parhaani mukaan kameralla ikuistaa, mutta parhaissakin kuvissa näkyy vähän evää. Pidemmällä pästyämme näimme useita valaita, mutta niitä tuntui olevan vielä vaikeampi ikuistaa kameralla. Ne sukeltavat 2-10 minuuttia ja tulevat sitten pintaan ottaakseen henkeä. On kuitenkin vaikea ennustaa mihin suuntaan ja kuinka nopeasti ne liikkuvat,  ja tulevatko ne pintaan 2 minuutin sukelluksen jälkeen vai kenties 10 minuutin jälkeen. Meillä oli kapteenina kokenut meribilogi, joka navigoi parhaansa mukaan ja toinen henkilö aina kertoi mihin suuntaan kannattaa katsoa. Ihan hieno kokemus kaikkinensa. Ei sitä valaita ihan joka päivä pääse näkemään livenä.
Merileijonia satamassa

Kahden delfiinin evät tuossa kuvassa.

Tytöt katselee.

Keskellä mun paras otos valaasta :)

Keskellä merta oli tälläinen merileijona ja lintu parvi ruokailemassa.
Isovanhemmat siis lähtivät eilen ja olivat tänään perillä, täältä on nimittäin Montanaan 17 tunnin ajomatka. Saa nähdä koska seuraavan kerran taas nähdään. He ovat Guatemalassa vielä vuoden ja täältä on yhdellä lyhyellä pysähdykselläkin sinne melkein 9 tunnin lennot. Ei siis edelleenkään ihan viikonlopuksi viitsi lähteä käymään.

Mukavaa uutta vuotta kaikille lukijoille!!!